Speakers & Chairs

연사

Speakers & Chairs

연사

Hyun-mo KIM
김현모
  • Administrator, Cultural Heritage Administration of Korea
  • 문화재청장
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Inho SONG
송인호
  • President, ICOMOS Korea
  • Professor, Department of Architecture, University of Seoul
  • 이코모스 한국위원회 위원장
  • 서울시립대학교 건축학부 교수
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Woontack WOO
우운택
  • Head of Graduate School of Culture Technology
  • Director of Culture Technology Research Institute
  • Director of KI-ITC Augmented Reality Research, Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST), Korea
  • 한국과학기술원 (카이스트) 문화기술대학원 교수
  • 문화기술연구소장 / KI-ITC증강현실연구센터장
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Kwangyun WOHN
원광연
  • Emeritus Professor, Graduate School of Culture Technology, Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST)
  • 한국과학기술원(카이스트) 문화기술대학원 명예교수
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Andreas GEORGOPOULOS
안드레아스 게오르고폴로스
  • Board Member of ICOMOS International
  • Vice-President of ICOMOS CIPA
  • Professor and Director of Laboratory of Photogrammetry, National Technical University of Athens, Greece
  • 이코모스 인터내셔널 이사
  • 이코모스 CIPA 부위원장
  • 그리스 아테네공과대학교 교수 / 사진측량연구소 소장
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Wu-Wei CHEN
우웨이 첸
  • Affiliated Faculty, Center for Global Asia
  • Assistant Arts Professor, School of Arts and Science, NYU Shanghai
  • 뉴욕대학교 상하이캠퍼스 글로벌아시아 센터 겸임교수
  • 예술과학학부 예술조교수
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Hirofumi IKAWA
히로푸미 이카와
  • Project Manager, Programme Unit of ICCROM
  • Expert for Agency for Cultural Affairs, Japan
  • 이크롬 프로그램 부서, 사업전문관
  • 일본 문화청 AI 기반 문화재 보존관리 전문위원
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Toshiaki MARUYAMA
토시아키 마루야마
  • NTT COMWARE, Japan
  • NTT 콤웨어 첨단기술을 활용한 기획서비스 총괄
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Tim WILLIAMS
팀 윌리엄스
  • Professor, Silk Roads Archaeology, UCL Institute of Archaeology, London, UK
  • 영국 런던대학교 고고학연구소 실크로드 고고학 교수
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Shikha JAIN
시카 제인
  • Director, DRONAH and Chairperson, DRONAH Foundation
  • State Convener, INTACH Haryana Chapter
  • Vice President, ICOFORT ISc, ICOMOS
  • Visiting Faculty, UNESCO C2C, Wildlife Institute of India
  • DRONAH 소장/ DRONAH재단 의장
  • 하야나 INTACH 주의장
  • ICOMOS ICOFORT 국제학술과학위원회 부위원장
  • UNESCO 인도야생연구소 객원교수
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Sarah KENDERDINE
사라 켄더다인
  • Lead, Laboratory for Experimental Museology (eM+)
  • Director & lead curator, EPFL Pavilions (formerly ArtLab), EPFL, Lausanne, Switzerland
  • 실험적박물관학연구소(eM+) 설립자
  • 스위스 로잔공과대학교(EPFL) 파빌리온 디렉터/ 수석 큐레이터
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Kevin Fan HSU
케빈판 슈
  • Researcher, Stanford University
  • (Former) Senior Assistant Director, Centre for Liveable Cities, Singapore
  • 미국 스탠포드 대학교 연구원
  • 싱가포르 살기좋은도시센터 전 선임소장보
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Ho AN
안 호
  • Director, Digital Heritage Team, CHA
  • 문화재청 디지털문화유산팀 과장
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Jaehong AHN
안재홍
  • Visiting Professor, Graduate School of Culture Technology, Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST)
  • 한국과학기술원(카이스트) 문화기술대학원 초빙교수
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Hyeseung SHIM
심혜승
  • Board Member, ICOMOS Korea
  • Graduate School of Culture Technology, Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST)
  • 이코모스 한국위원회 이사
  • 한국과학기술원(카이스트) 문화기술대학원
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Chen YANG
첸 양
  • Assistant Professor, Landscape Architecture in College of Architecture and Urban Planning (CAUP), Tongji University, China
  • 중국 통지대학교 건축도시계획대학 경관건축학 조교수
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Eugene CH’NG
유진 청
  • Director, NVIDIA Joint-Lab on Mixed Reality, NVIDIA Technology Centre
  • Co-editor-in-chief, Presence: Virtual and Augmented Reality, MIT Press
  • Professor, Cultural Computing, School of InternationalCommunications, University of Nottingham Ningbo China
  • NVIDIA 기술센터 ∙ NVIDIA 혼합현실 공동연구소 소장
  • MIT Press ‘Presence: Virtual and Augmented Reality’ 공동편집장
  • 중국 노팅엄닝보대학교 국제커뮤니케이션대학 문화컴퓨팅 교수
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Hyun KIM
김 현
  • Professor, Cultural Informatics, Academy of Korean Studies
  • Director, Center for Digital Humanities at Academy of Korean Studies
  • President, Korean Association for Digital Humanities
  • 한국학중앙연구원 인문정보학 교수
  • 디지털인문학연구소 소장
  • 한국디지털인문학협의회 회장
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Woosung LEE
이우성
  • Director, R&D Centre, PCN
  • ㈜피씨엔 기업부설연구소 연구소장
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Dongseok KANG
강동석
  • Senior Researcher, National Research Institute of Cultural Heritage, Korea
  • 국립문화재연구소 학예연구관
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Siro KIM
김시로
  • Vice President of WIPCO
  • Deputy Director of Heritage Digital Archive Centre [adac], Korea
  • 문화유산기록보존연구소부소장
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Inho SONG

Professor Inho Song graduated from the Department of Architecture & Architectural Engineering, Seoul National University where he obtained his PhD with his thesis entitled “The Typological Studies of Urban-Hanok“. Prof. Song studied the architectural typology of historical city, as invited researcher, at Facoltà Di Architettura, Università degli Studi di Firenze, Italy. He is currently Professor of the Department of Architecture, University of Seoul.

As Director of the Institute of Seoul Studies, Prof. Song has continued to research on and practise Seoul studies. He served as Director of Seoul Museum of History, Seoul Metropolitan Government. Prof. Song currently serves as President of ICOMOS Korea, an international non-governmental organisation which is an advisory body of the World Heritage Committee that works for the conservation and protection of cultural heritage.

송인호

송인호 교수는 서울대학교 건축학과를 졸업하고 서울대학교 대학원에서 「도시형한옥의 유형연구」라는 논문으로 박사학위를 받았다. 초청연구자로 이탈리아 피렌체대학교 건축대학에서 역사도시의 건축유형에 대하여 연구했으며, 서울시립대학교 건축학부 교수로 재직 중이다. 서울학연구소장으로서 서울학에 대한 연구와 실천을 지속하였으며, 서울역사박물관 관장을 역임하였다. 문화유산 보호를 위한 국제비정부단체이자 유네스코 세계유산센터의 자문기구인이코모스한국위원회 위원장으로 활동하고 있다.

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Woontack WOO

Woontack Woo is a professor at the Graduate School of Culture Technology (GSCT) at the Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). He is currently the head of the department and the CT Research Center, and has led the KI-ITC AR Research Center since 2016. He served as Chairman of the HCI Society of Korea (2014-2015) and is currently the vice president of several societies, including the Korea Game Society (since 2020), the Institute of Electronics and Information Engineers Computer Society (since 2012), the Korean Institute of Next Generation Computing (since 2011), the CG&I Society in the Korean Institute of Information Scientists and Engineers (since 2010), and the Korea Computer Graphics Society (since 2008). The main areas of his research are 3D vision for contextaware VR and AR, HCI, DigiLog UI/UX, and culture technology. He coined the terminology, “ubiquitous virtual reality (UVR)” and initiated UVR Lab at the Gwangju Institute of Science and Technology (GIST) in 2001. He has developed various AR applications, such as “DigiLog Books, DigiLog Miniatures and DogiLog Spaces” and has recently expanded its application fields to augmented humans and augmented cities. His studies have been published through more than 400 papers in major journals and conferences and about 150 patents.

우운택

우운택 교수는 현재 한국과학기술원 (카이스트) 문화기술대학원 교수로 현재 학과장과 CT 연구소장을 맡고 있으며, 2016 년부터는 KI-ITC AR 연구센터장을 맡고 있다. 한국 HCI 학회 회장 (2014~2015)을 역임했으며 현재 한국 게임학회 (2020년부터), 대한 전자공학회 컴퓨터 소사이어티(2012년부터), 한국 차세대 컴퓨팅 학회 (2011 년부터), 한국 정보과학회 CG & I 소사이어티 (2010 년부터), 한국 컴퓨터그래픽 학회 (2008 이후) 등 여러 학회의 부회장을 맡고 있다. 주요 연구 분야는 상황인식 가상증강현실을 위한 3D 비전, HCI, DigiLog UI/UX, 문화기술 등이다. 그는 "유비쿼터스 VR"이라는 용어를 만들고 2001 년 GIST에서 UVR Lab을 시작했다. "DigiLog Books, DigiLog Miniatures 및 DogiLog Spaces"와 같은 다양한 증강 현실 응용을 개발했으며, 최근 증강휴먼과 증강도시로 응용 분야를 확장하고 있다. 연구 결과는 주요 저널 및 컨퍼런스에 400 편 이상의 논문과 150여편의 특허로 발표했다.

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Chen YANG

Dr Chen Yang is an Assistant Professor in Landscape Architecture in College of Architecture and Urban Planning (CAUP) at Tongji University, China, and Honorary Senior Fellow in School of Architecture at the University of Queensland, Australia. Dr Yang has a Master of Landscape Architecture from Tongji University and completed his PhD between 2011 and 2014 at the Queensland University of Technology in Australia on heritage landscape authenticity and digital representation. He then worked as a research fellow in the World Heritage Institute of Training and Research for the Asia and the Pacific Region (WHITRAP) under the auspices of UNESCO working to strengthen the implementation of the World Heritage Convention in the Asia and Pacific region. He was appointed as an Assistant Professor at Tongji University in 2015. Dr Yang is an expert member of the International Council on Monuments and Sites (ICOMOS) CIPA Heritage Documentation Committee, co-convenor of the Digital Cultural Landscape Working Group of ICOMOS/IFLA ISCCL International Scientific Committee on Cultural Landscapes, and Deputy General of the Chinese Society of Landscape Architecture Cultural Landscape Committee. His research interests include heritage landscape conservation and planning, digital landscape representation, GIS database and modelling, and point cloud mapping. He currently teaches digital cultural heritage and is undertaking a research project supported by National Natural Science Foundation of China that explores contextualized approaches for digital documentation of heritage landscapes.

첸 양

첸 양 박사는 중국 통지대학교 건축도시계획대학 경관건축학 조교수이자 호주 퀸즈랜드 대학교 건축학부 명예선임연구원으로, 통지대학교에서 경관건축학 석사를, 호주 퀸즈랜드 공과대학에서 경관유산의 진정성 및 디지털 재현으로 박사학위(2011-2014)를 받았다. 박사학위 후, 유네스코아시아태평양세계유산연수연구원(WHITRAP) 연구원으로 아시아태평양 지역 내 세계유산협약 이행 강화 관련 업무를 수행하였으며, 2015년 통지대학교 조교수로 임용되었다. 첸 양 박사는 또한 ICOMOS CIPA 유산기록화국제과학학술위원회 전문위원이자, ICOMOS/IFLA ISCCL 문화경관 국제과학학술위원회 공동의장, 중국경관건축학회 문화경관위원회 부회장직을 수행하고 있다. 관심 연구분야로는 유산경관 보존 및 계획, 경관의 디지털 재현, GIS 데이터베이스 및 모델링, 포인트 클라우드 맵핑(point cloud mapping)이 있다. 현재 디지털 문화유산에 대해 강의하며 중국 국가자연과학기금위원회의 유산경관 디지털 기록화의 맥락적 접근법에 관한 연구 프로젝트를 수행하고 있다.

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Andreas GEORGOPOULOS

Dr. Andreas Georgopoulos is full Professor of Photogrammetry at the School of Rural, Surveying and Geoinformatics Engineering of National Technical University of Athens (NTUA). He holds a Diploma of Surveying Engineering (NTUA 1976) and an MSc (1977) and a PhD (1981) in Photogrammetry from University College London. Since 1980 he has been teaching Photogrammetry and Documentation of Monuments at an undergraduate and postgraduate level in UCL, NTUA and as visiting professor in KULeuven (RLICC - ArchDOC), CUT (Dept. of Civil & Geomatics Eng.) and the University of the Aegean. He has served as Vice-Head (1998-2002) and Head (2002-2006) of the School of Rural & Surveying Eng. and member of the Research Committee of NTUA (1999-2020). Since 2006 he is a member of the Executive Board of the ISC of ICOMOS CIPA-Heritage Documentation and has served as Secretary General (2010-2014), President (2015-2020) while currently he is Vice-President. He is also a Board member of ICOMOS. Since 1985, he has led and participated in numerous research projects of the Lab of Photogrammetry concerning Digital Photogrammetry and Monument documentation. He has published approximately 270 scientific papers in international journals and conference proceedings. His research interests focus on 3D modeling of cultural heritage, photogrammetric automation, and digital contemporary techniques.

안드레아스 게오르고폴로스

안드레아스 게오르고폴로스 박사는 아테네 국립공과대학교 (NTUA) 지역측량지형정보공학부 사진측량 정교수이다. NTUA에서 측량공학 학사 학위를 (1976), 영국 런던대학교 (UCL)에서 사진측량학으로 석사 (1977) 및 박사 (1981) 학위를 취득하였다. 1980년부터 UCL 및 NTUA의 학부와 대학원 과정에서 사진측량법과 기념물 기록화를 가르치고 있으며, KULeuven (RLICC - ArchDOC), CUT (토목지리정보공학과), 에게안 대학교 초빙교수로 재직해오고 있다. NTUA 지역측량지형정보공학부 부학장 (1998-2002) 및 학장 (2002-2006) 직을 역임하고 NTUA 연구위원회 위원직 (1999-2020)을 수행하였다. 2006년 이래 ICOMOS CIPA-Heritage Documentation 국제학술과학위원회 위원으로, 2010-2014년에는 사무총장으로, 2015-2020년에는 위원장직을 수행하였으며, 현재는 부위원장으로 활동하고 있다. 안드레아스 게오르고폴로스 박사는 1985년부터 사진측량학 연구소에서 디지털 사진측량과 기념물 기록화에 관한 여러 연구 프로젝트를 이끌어왔으며, 국제 학술지 및 국제회의에서 270여편의 연구 논문을 발표했다. 연구 관심분야는 문화유산의 3D 모델링, 사진측량 자동화, 현대 디지털 기술 등이다.

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Wu-Wei CHEN

Dr. Wu-Wei Chen is the affiliated faculty of Center for Global Asia and faculty in the School of Arts and Science, NYU Shanghai. He is author of Body As Echoes: Cyber Archiving of Dazu Rock Carvings (ISPRS Archive, vol XLII-2/W5, 121-124, 2017), co-author of Digital Cultural Heritage (ISBN: 978-3030151980. Springer, 2018), and editorial board member of Computer System Networking and Telecommunications. Dr. Chen devotes to the digital documentation of cave temples in the Asia region. He is currently focusing on the tangible/intangible cultural heritage of Central Java, Indonesia. Research site: www.bodyasechoes.com

우웨이 첸

우웨이 첸 박사는 뉴욕대학교 상하이캠퍼스 글로벌시아시아센터 겸임교수이자 예술과학학부 예술조교수이다. 논문 ‘메아리로서의 신체: 다주 암각화의 사이버 아카이빙’의 저자, 도서 ‘디지털 문화유산’ 공동저자이자, 저널 ‘컴퓨터 시스템 네트워킹 & 전자통신’ 편집위원이다. 우웨이 첸 박사는 아시아 지역 동굴 사원의 디지털 기록화에 전념하고 있으며, 현재는 인도네시아 중부 자바의 유형 및 무형 문화유산 연구에 매진하고 있다(연구 관련 사이트: www.bodyasechoes.com).

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Hirofumi IKAWA

Hirofumi Ikawa is a project manager in the Programmes Unit, ICCROM. He graduated from Waseda University in Japan with a degree in Architectural History in 2000, and then studied Cultural Heritage Conservation at Aachen University of Technology in Germany.He worked as a restoration architect at the Japanese Association for Conservation of Architectural Monuments since 2003, and has been a senior specialist at the Agency for Cultural Affairs since 2018, and has been seconded to ICCROM since 2021.

히로푸미 이카와

히로푸미 이카와 사업전문관은 ICCROM 사업부 프로젝트 매니저로, 2000년 일본 와세다대학교 건축역사학과를 졸업하고 독일 아헨 공과대학교에서 문화유산 보존학을 공부하였다. 2003년부터 일본건축물보전연합 복원 건축가로, 2018년부터 일본 문화청 보존관리 전문위원으로 근무하고 있으며, 2021년에 ICCOROM에 파견되어, 현재 근무중이다.

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Toshiaki MARUYAMA

Toshiaki Maruyama (NTT COMWARE) is in charge of planning services that utilize advanced technologies such as drones, robots, and AI in the infrastructure maintenance scene.He has been involved in the development and maintenance of DWH (Data Ware House) for NTT group companies, and in the research and development of updating and distributing high-precision 3D map information for autonomous mobility.

토시아키 마루야마

토시아키 마루야마 전문가는 NTT COMWARE 인프라 유지 분야에서 드론, 로봇, 인공지능과 같은 첨단 기술을 활용한 기획 업무를 담당하고 있다. NTT 그룹 기업들을 위한 DWH(Data Ware House)의 개발 및 유지, 자율형 모빌리티용 고정밀 3D 지도 정보의 업데이트 및 유통의 연구개발에 참여하고 있다.

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Eugene CH’NG

Professor Eugene Ch’ng is the director of the NVIDIA Joint-Lab on Mixed Reality, NVIDIA Technology Centre, based at the University of Nottingham’s China campus. He graduated with a best PhD award from the Electronics, Electrical and Computer Engineering Department at the University of Birmingham in 2007. Prof. Ch’ng has previously served as Innovations Director at the IBM Visual and Spatial Technology Centre and the Digital Humanities Hub a £3.5m strategic investment bid at the University of Birmingham where he led research in the development of cutting-edge technology in digital heritage and culture. Prof. Ch’ng has been invited twice to the Royal Society, and is an organiser and speaker at the Royal Society Theo Murphy Scientific meeting in 2017. He has also been invited to present his work at two British Science Festivals, at the Orkney International Science Festival, for Darwin’s Bicentenary Exhibition and the British SPARK Festival. He has been featured in numerous international media such as National Geographic Television and Channel Four’s Time Team Special among others. Prof. Ch’ng is co-editor-in-chief for MIT Press’ Presence: Virtual and Augmented Reality. He leads the complex systems modelling in the €2.5M ERC ‘Lost Frontiers’ Advanced Grant. He is also PI for the Silk Road 3D heritage crowdsourcing database in China. He is a Co-I of the AHRC Curious Travellers Project and the AHRC grant ‘Shaping the Connected Museum’ I & II. As one of the global consultants for the V&A’s ReACH programme (Reproduction of Art & Cultural), he participated in the review and redraft of Henry Cole’s 1867 Charter and the technical policy. He is the main contributor for the Social Impact Award 2021 organised by the British Chamber of Commerce, having worked passionately for over 15 years in designing, developing and applying digital technologies across the spectrum of cultural heritage activities.

유진 청

유진 청 교수는 노팅엄대학교 중국캠퍼스 NVIDIA 기술센터 혼합현실 공동연구소 소장으로, 버밍엄대학교 전자전기컴퓨터공학과에서 최고논문상과 함께 박사학위(2007)를 받았다. IBM 시각공간기술센터 혁신국장직을 수행한 바 있으며, 버밍엄대학교가 350만 파운드의 전략적 투자로 입찰한 디지털 인문학 허브(Digital Humanities Hub)에서 디지털 유산 및 문화 분야의 첨단기술 개발 연구를 진행하였다. 유진 청 교수는 영국왕립학회에 2회 초청 받은 바 있으며, 2017년 동 학회 Theo Murphy 학술회의를 주최하고 강연하였다. 2개 영국과학축제, 오크니 국제과학축제(Okney International Science Festival) 및 영국 SPARK축제의 다윈 200주년 전시에 연구발표 초청을 받았으며, 내셔널지오그래픽TV, 영국 Channel 4의 ‘Time Team Special’ 등 다양한 국제미디어에 출현하였다. 유진 청 교수는 MIT Press’ ‘Presence: Virtual and Augmented Reality’의 공동 편집장이자, 유럽연구위원회(ERC)가 지원하는 250만 유로 규모의 ‘Lost Frontiers’ 프로젝트에서 복합시스템모델링을 이끌고 있다. 또한 중국의 실크로드 3D 유산 크라우드소싱 데이터베이스 작업의 연구책임직을 수행하고 있다. 영국 예술인문연구위원회(AHRC)의 ‘Curious Travellers Project' 및 동 위원회가 지원하는 ‘Shaping the Connected Museum I & II’ 프로젝트의 공동연구원이고, 영국 빅토리아앨버트 박물관(V&A)의 예술 및 문화 재현(ReACH) 프로그램의 국제 컨설턴트 중 한 명으로 활동하며, 헨리 콜(Henry Cole)의 1867년 헌장과 기술정책 검토 및 수정 작업에 참여하였다. 유진 청 교수는 지난 15년 간 문화유산 분야에서의 디지털 기술 디자인, 개발, 응용에 매진하며, 영국상공회의소가 수여하는 2021년 ‘Social Impact Award’ 에서 노팅엄대학교 중국캠퍼스 수상에 주요 공헌을 하였다.

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Shikha JAIN

Shikha Jain has an extensive portfolio on cultural heritage of India that covers Conservation, World Heritage and Museum Planning of 50 plus projects, largely realised through her organisation DRONAH. She has steered UNESCO World Heritage listing for all Cultural World Heritage Sites in Rajasthan; Jaipur City (2019), Hill Forts of Rajasthan (2013) and the Jantar Mantar, Jaipur (2010) and, steered the nomination for Jaipur as UNESCO Creative City of Crafts and Folk Art in 2015. She has lead several conservation projects funded by the Getty Foundation, USA and the World Monuments Fund. Her Urban Conservation projects for Jaipur have received 2 HUDCO awards and recognised as Best Practice by NIUA, MoHUA, India. As an international expert on World Heritage, she has advised government organisations in Singapore, Malaysia, UAE, Myanmar and UNESCO Offices at Jakarta, Indonesia and Myanmar. She has worked as consultant to the UNESCO New Delhi and, represented Ministry of Culture, India as a Heritage Expert on the UNESCO World Heritage Committee along with steering several inscriptions for World Heritage Sites in India. She graduated in architecture from the School of Planning and Architecture (SPA), Delhi followed by a Masters in Architecture from the Kansas State University, USA and Doctorate from De Montfort University Leicester. She has published several papers and, authored and edited books Havelis: A Living Tradition of Rajasthan, Princely Terrain: Amber, Jaipur and Shekhawati, Stone Crafts of Rajasthan, Haryana: Cultural Heritage Guide, Conserving Fortified Heritage and Living Heritage of Mewar; Architecture of the City Palace, Udaipur. Her recent book in 2021 includes ‘Incredible Treasures: World Heritage Sites of India’ published by UNESCO and Mapin Publishers. She is Vice President, ICOFORT, ICOMOS; Advisory Committee Member, MSc. UNESCO C2C at WII, Dehradun; Member, Advisory Committee on World Heritage Matters ASI and State Convener, INTACH Haryana.

시카 제인

자이푸르 역사도시는 인도의 전통적 연구 혹은 샤스트라에 영감을 받은 미래적 격자형 도시 계획의 일환이자 주변 언덕 및 경관과 어우러지는 샤스트라 형태의 혁신을 담은 미래지향적 기획으로 18세기에 건립되었다. 이 18세기 도시는 주변의 맥락적 환경과 더불어 살아있는 유산 및 경관과의 연계가치를 지속시키기 위해 노력해왔다. 체계적인 유산계획과 유네스코 (세계유산목록) 등재와 같은 도시 프로젝트들은 자이푸르의 지속가능발전에 기반한 풍부한 문화유산 융성을 위한 노력을 보여준다. 자이푸르는 2019년 드론 조사 및 유산 산책로 디지털 어플리케이션을 착수하였고, 2020-2021년 팬데믹 기간 동안에는 이러한 디지털 기술들의 활용을 일반인들의 참여를 위해 더욱 확장하였다. 역사도시경관 접근법을 통한 지속가능발전목표 이행의 일환으로, 포스트 팬데믹 시나리오에서 디지털 도구는 자이푸르 도시의 도시계획 및 해석에 있어 매우 중요한 역할을 할 것이다. 본 발표는 드론 조사, LiDAR, 지리정보시스템 (GIS) 매핑을 활용한 자이푸르 도시 특별유산지역 관리계획 수립 과정을 다루고, 일반인들의 폭넓은 활용 및 지역 공예가들의 더 나은 접근성을 위한 디지털 도구를 활용한 자이푸르 도시의 관광∙해석∙지원 활동을 공유한다.

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Sarah KENDERDINE

Professor Sarah Kenderdine researches at the forefront of interactive and immersive experiences for galleries, libraries, archives and museums. In widely exhibited installation works, she has amalgamated tangible and intangible cultural heritage with new media art practice, especially in the realms of interactive cinema, augmented reality and embodied narrative. Sarah has produced 92 exhibitions and installations for museums worldwide including a museum complex in India and received a number of major international awards for this work. In 2017, Sarah was appointed professor at the École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL), Switzerland where she has built the Laboratory for Experimental Museology (eM+), exploring the convergence of cultural heritage, imaging technologies, immersive visualisation, visual analytics, digital aesthetics and cultural (big) data. eM+ engages in research from scientific, artistic and humanistic perspectives and promotes a post-cinematic multisensory engagement using experimental platforms. Since 2017 Sarah is also director and lead curator of EPFL Pavilions a new art/science initiative housed in a seminal Kengo Kumar building inaugurated in late 2016. EPFL Pavilions blends experimental curatorship and contemporary aesthetics with open science, digital humanism and emerging technologies. Sarah was appointed corresponding fellow of The British Academy in 2021. She was listed as Switzerland’s Top 100 Digital Shapers by Bilanz in 2021 and 2020 and in 2020 Museum Influencer List 2020 – The Power 10 by Blooloop. In 2021, she co-curated and produced three major exhibitions: Buddhist Maritime Silk Road, Fo Guan Shan Monastery, Taiwan (a permanent exhibition); The Atlas of Maritime Buddhism, Indra and Harry Banga Gallery, Hong Kong and; curated and produced Deep Fakes: Art and Its Double, EPFL Pavilions, Switzerland.

Kenderdine’s interactive and immersive environments have opened up extraordinary new realms of heritage for large and diverse audiences around the world. Her virtual architectures and museum installations on UNESCO World Heritage sites include Angkor, Cambodia; The Monuments at Hampi, India; Olympia, Greece, and sites in Turkey and through SE Asia. Kenderdine’s award-winning 2004 PLACE-Hampi Museum at Vijayanagara, South India, for instance, immerses visitors in sensorial and experiential encounters with the drama of Hindu mythology embedded in the site. Others include the large 360-degree, panoramic, stereoscopic projection theatre for Pure Land: Inside the Mogao Grottoes at Dunhuang, Pure Land AR and the Cave Dome, a project that has toured 18 international festivals and museums since it was created in 2012, including Washington’s Smithsonian Institute and the 2015 World Economic Forum. Kenderdine’s latest achievement is the Atlas of Maritime Buddhism, deep mapping visualization project, which she had led across India, Sri Lanka, Myanmar, Indonesia, Cambodia, Thailand and China since 2016, which premiered in a permanent display at the Fo Guan Shan Monastery Museum, Taiwan in May 2021, with subsequent exhibitions from the world touring series in Hong Kong at the Harry Banga Gallery, and at the Chengdu Biennale in October 2021.

Kenderdine’s research leadership has seen her inaugurate laboratories across three continents worldwide, the Applied Laboratory for Visualization and Embodiment (ALiVE) in 2010 at CityU Hong Kong together with Professor Jeffrey Shaw; founding director of the Expanded Perception Centre (EPICENTRE) at the University of New South Wales in 2014 and; the Laboratory for Experimental Museology at EPFL in Switzerland 2017. Kenderdine has conceived and constructed a number of unique immersive visualization systems, including the EPICYLINDER, a small 7m diameter panorama at 120million pixels in 3D. The panoramic, panoptic and hemispheric stereographic platforms disseminate works in dozens of museums to be seen by millions around the world. In addition to cultural heritage and art, she also collaborates with the sciences to pioneer the new frontier of visualization for big data including EPFL’s plasma fusion hub (EUROFUSION) and LASTRO astrophysics, with the Virtual Reality Universe Project, the largest data set of the universe in realtime three-dimensional, panoramic visualizations of space.

사라 켄더다인

사라 켄더다인 교수는 갤러리, 도서관, 아카이브, 미술관에서의 상호적∙실감적 경험 연구를 이끌고 있다. 다양한 전시에서 선보인 여러 설치 작품을 통해, 뉴미디어 아트, 특히 상호적 시네마, 증강현실(AR), 체화된 내러티브를 활용하여 유무형의 문화유산을 융합시켜 왔다. 인도 미술관 지구를 비롯, 전 세계 박물관에서 92차례 전시 및 설치작품을 선보였으며, 다수의 국제적 수상 경력을 보유하고 있다. 2017년 스위스 로잔공과대학교(EPFL) 교수로 임명된 후, 동 대학에서 문화유산, 영상기술, 실감형형 시각화, 시각적 분석, 디지털미학과 문화(빅)데이터의 융합을 탐구하는 실험적 박물관학 연구소(eM+)를 설립했다. 과학적, 예술적, 인문학적 관점에서 연구를 진행하는 eM+는 실험적 플랫폼을 통해 포스트-시네마적 다중 감각을 통한 참여를 증진하고 있다. 또한 쿠마 켄고가 설계하여 2016년에 개시한 건물에 자리한 ‘EPFL 파빌리온’의 새로운 예술/과학 이니셔티브의 디렉터이자 수석 큐레이터로도 2017년부터 활동 중이다. ‘EPFL 파빌리온’은 실험적 큐레이팅과 현대적 미학을 오픈사이언스, 디지털인문학, 첨단 기술과 융합하는 활동들을 하고 있다. 사라 켄더다인 교수는 또한 영국 학술원의 교신 회원으로 임명되었으며 (2021), 격주간지 빌란츠가 선정하는 ‘스위스 디지털 선구자 100인’으로 선정 (2020, 2021), 블루루프의 ‘2020 뮤지엄 인플루언서 – 파워 10’로 선정되었다 (2020). 2021년에는 대만의 포꾸안산 사원에서 열리는 상설전 《불교의 해상 실크로드》, 홍콩의 인드라 앤드 해리 방가 갤러리에서 개최되는 《해상 불교의 지도, EPFL 파빌리온 전시 《딥 페이크: 미술과 그 대역》를 공동 기획, 진행하였다.

사라 켄더다인이 작업하는 상호적∙실감적 환경은 전 세계 다앙한 관람객들에게 유산의 새로운 지평을 보여주고 있다. 캄보디아 앙코르, 인도 함피유적, 그리스 올림피아, 터키 및 동남아시아 지역유산을 포함한 유네스코 세계유산을 활용한 가상건축 및 박물관 설치를 진행하였다. 2004년 수상한 인도 남부 비자야나가라 PLACE-함피 박물관의 경우, 관람객들이 유산과 관련된 힌두 신화 이야기를 감각적이고 실험적으로 체험할 수 있는 경험을 제공한다. 2012년에 시작된 360도 파노라마 입체 영상을 보여주는 ‘순수한 지대: 둔황 모가오 석굴, 순수한 지대 증강현실과 동굴돔’ 프로젝트는 워싱턴 스미스소니언 재단 및 2015년 세계경제포럼을 포함한 전 세계 18개 행사 및 박물관에서 선보여지기도 했다. 가장 최근 작업한 딥매핑 시각화 프로젝트인 “해상 불교의 아틀라스”는 2016년이래 인도, 스리랑카, 미얀마, 인도네시아, 캄보디아, 태국, 중국 등지에서 전시되었다. 동 프로젝트는 2021년 5월에 대만 포꾸안산 사원 박물관에 상설전시로 초연한 이후, 해리 방가 갤러리에서 홍콩 세계 투어 시리즈를 전시, 2021년 10월 청두 비엔날레에서 전시되기도 하였다.

사라 켄더다인 교수는 제프리 쇼 교수와 함께 홍콩시립대학교 시각화∙체화 응용연구소(ALiVE)에서 연구하였고 (2010), 뉴사우스웨일스대학교 확장인식센터(EPICENTRE) 설립 센터장으로 재직하였으며 (2014), 스위스 EPFL 실험적 박물관학 연구소에서 근무하여 (2017), 국제적인 연구 주도 경력을 쌓아가고 있다. 더불어, 7미터 폭의 1억2천만 화소 3D를 활용한 EPICYLINDER 등, 다수의 특별한 실감형 시각화 시스템을 구축해오고 있다. 파노라마를 활용한 반구체 입체 형태의 플랫폼은 전 세계 다수의 박물관에 설치되어 수많은 관객들을 만나고 있다. 문화유산 및 예술분야 뿐만 아니라, EPFL의 플라즈마 융합 허브(EUROFUSION), 천체물리학 분야 LASTRO와의 우주의 실시간 3차원 파노라마 시각화 데이터 세트를 활용한 가상현실 우주 프로젝트를 진행하는 등, 빅데이터를 활용한 시각화의 새로운 시도를 위해 과학 분야와도 협업하고 있다.

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Hyeseung SHIM

Hyeseung SHIM is a Researcher at the Digital Heritage Lab of the Graduate School of Culture Technology, KAIST. Prior to her current position, with over a decade of professional experience at the UNESCO World Heritage Centre and other specialised international cultural agencies, she coordinated and led the implementation of various conservation and rehabilitation projects for World Heritage properties in Asia and the Pacific region. She currently serves as a Technical Advisor for the Cultural Heritage Committee (subcommittee: World Heritage) under the Cultural Heritage Administration of South Korea. She is also a Board Member of ICOMOS Korea, a voting member of ICOMOS ICLAFI, and an expert member of ICOMOS ICTC. She holds an MA in Cultural Heritage Studies and an MSc in Culture Technology, and is currently pursuing her Ph.D. at KAIST.

심혜승

심혜승 연구원은 한국과학기술원 문화기술대학원 디지털헤리티지랩 일원으로 카이스트에 합류하기 전, 약 10년간 유네스코 본부 세계유산센터 및 문화보존 관련 전문 국제기구에서 근무하였고, 아시아 태평양 지역의 세계유산 보존 및 복원을 위한 다양한 프로젝트 책임 및 수행, 세계유산협약의 이행 등을 담당하는 문화전문관으로 활동하였다. 현재 문화재청 문화재위원회 세계유산분과 문화재전문위원, 이코모스 한국위원회 이사, 이코모스 법·행정·재정 국제과학학술위원회 보팅위원 (Voting member) 및 이코모스 문화관광 국제과학학술위원회의 전문위원으로 활동하고 있다. 또한 문화유산학 문학 석사 및 문화기술 공학 석사 학위를 보유하고 있으며, 현재 카이스트 문화기술대학원에서 박사과정을 밟으며 세계유산에 관한 다양한 융합 연구를 진행하고 있다.

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Jaehong AHN

Jaehong Ahn is a Visiting Professor of the Graduate School of Culture and Technology at the Korea Advanced Institute of Science andTechnology (KAIST), where he obtained his PhD in Culture Technology and Engineering. He has authored several publications in culturetechnology, including journals, conference papers, and books. His research interests include digital and virtual museums, digital documentationwith application of 3D scanning, photogrammetry, reflectance transformation imaging, virtual reality interface, as well as other 3Dtechnologies. He leads the Digital Heritage Lab at KAIST which focuses on 3D heritage documentation and its applications, virtual heritage,and experience technologies for museums.

안재홍

안재홍 교수는 한국과학기술원(카이스트) 문화기술대학원에서 문화기술공학으로 박사학위를 받았으며 현재는 동 대학원에서 초빙교수로 재직하고 있다. 문화기술학 분야의 다양한 학술지, 학술대회 논문, 저서를 발표하였다. 주요 연구 관심 분야로는 디지털 및 가상 박물관 분야와 더불어 3차원 스캐닝, 사진측량, 반사율 변환 이미지 기법, 가상현실 인터페이스와 같은 3차원 기술을 활용한 디지털 기록화 등이 있다. 3차원 유산 기록화 및 활용, 가상유산, 박물관을 위한 실감콘텐츠 기술을 연구하는 한국과학기술원 디지털 헤리티지 랩 (Digital Heritage Lab)을 이끌고 있다.

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Ho AN

Yeon Gyu CHOI is Deputy-Director at the Digital Heritage Team of the Cultural Heritage Administration of Korea (CHA). He holds an MSc in Architectural Engineering and a BA in History. He has accumulated his expertise by coordinating, in close collaboration with relevant experts, various projects concerning the digital archive for intangible heritage, the cultural heritage GIS, the Cultural Heritage Information System (intranet of CHA), 3D scanning and modeling, as well as the heritage database for 3D printing.

안 호

안호 사무관은 한국 문화재청 디지털문화유산팀에 재직하고 있으며 역사학 학사학위와 건축공학 석사학위를 받았다. 무형유산 디지털 아카이브, 문화재 공간정보 (GIS), 문화유산정보시스템(문화재청 인트라넷), 3차원 스캐닝과 모델링, 3차원 프린팅을 위한 유산 데이터베이스와 관련된 다양한 프로젝트를 전문가들과 협업하고 있다.

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Kevin Fan HSU

Kevin Fan Hsu is a researcher and educator at Stanford University. He served as Senior Assistant Director at the Centre for Liveable Cities, a division of the Singapore Ministry of National Development, for three years. He led the Resilience/Sustainability research cluster, specializing in low-carbon development and urban planning, climate resilience, and access to nature, and also collaborated with the National Heritage Board on a project linking heritage conservation with the sustainable development agenda. Kevin has worked on conservation projects in Beijing, Hong Kong, and Shanghai. He holds an M.S. in Civil & Environmental Engineering from Stanford, where he has taught courses in urban studies and international policy studies, and an M.A. in Cultural Heritage Management from Johns Hopkins University.

케빈판 슈

케빈 판 슈 연구원은 현재 스탠포드 대학교 연구원 및 강사로 활동하고 있으며, 지난 3년간 싱가포르 국가개발부 ‘Livable Cities Centre (살기좋은 도시 센터)’의 선임 연구원을 역임하였다. 저탄소 개발, 도시 계획, 기후 회복탄력성, 자연 접근성을 중심으로 ‘회복탄력성∙지속가능성 연구 클러스터’를 이끌었다. 싱가포르 국가유산위원회와 협력하여 지속가능발전 의제를 통한 유산 보존 프로젝트를 수행하였으며, 베이징, 홍콩, 상하이에서 보존 사업을 진행하였다. 케빈 판 슈는 스탠포드 대학교에서 토목환경공학 석사학위를 취득하고 도시학과 국제정책학을 강의하였으며, 존스홉킨스 대학교에서 문화유산관리 석사학위를 취득하였다.

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Hyun-mo KIM

- Born in Suncheon, Jeollanamdo province in 1961
- Graduated from Suncheon High School / BA in Political Science, Sogang University
- Passed the 34th Public Administration Examination
- Director (Regional Culture Division, Cultural Policy Division), Head of Team (Cultural Policy Division, Sports Industry Division), Ministry of Culture and Tourism
- Director (Sports Industry Division, Copyright Policy Division, Culture and Arts Education Division, Copyright Policy Division), Head of Team (Culture and Arts Education Division)
- Director, National Academy of Arts of Republic of Korea
- Director General, Copyright Bureau, Ministry of Culture, Sports and Tourism
- Director, Division of Planning and Operation, National Gugak Center
- Director General, Policy Planning Bureau, Ministry of Culture, Sports and Tourism
- Vice Administrator, Cultural Heritage Administration

김현모

- 전남 순천 1961년생
- 순천고 / 서강대 정치외교학과
- 행시 34회
- 문화관광부 지역문화과장·문화정책과장·문화정책팀장·스포츠산업팀장
- 문화체육관광부 스포츠산업과장·저작권정책과장·문화예술교육팀장·문화예술교육과장· 저작권정책과장
- 대한민국예술원 사무국장
- 문화체육관광부 저작권정책관
- 국립국악원 기획운영단장
- 문화체육관광부 정책기획관
- 문화재청 차장

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Kwangyun WOHN

Professor Kwangyun Wohn graduated from the Department of Applied Physics at Seoul National University. He obtained a MA in Computer Science at University of Wisconsin (USA) and a PhD in Computer Science at University of Maryland. Wohn was Professor of the Department of Computer and Information Science at University of Pennsylvania and then Professor of the Department of Computer Science at KAIST, while researching virtual reality as his speciality and educating students in these fields. Professor Wohn has then served as Dean of the Graduate School of Culture Technology of KAIST, Director of Virtual Reality Research Centre, President of the HCI (Human Computer Interaction) Society of Korea and Chairperson of the National Research Council of Science and Technology. He proposed the concept of ‘Culture Technology (CT)’ for the first time in the world. He was honoured with the ‘Outstanding Leadership Award (2010)’ by the International Digital Media and Arts Association, in recognition of his contributions to leading the field of CT. He has organised an exhibition series ‘Science + Art – ten years after’ that combines science and art and a digital performance ‘SYNTASIA’ that mixes electronic music, videos and robots.

원광연

원광연 교수는 서울대학교 응용물리학과를 졸업하고,미국 위스콘신대학교에서 전산학 석사,메릴랜드대학교에서 전산학 박사학위를 취득하였다.미국 펜실베이니아대학교 전산정보학과 교수를 거쳐 한국과학기술원(카이스트)전산학과 교수로 재직하며 전공인 가상현실(VR) 분야 연구와 후학 양성에 매진했다.이후,카이스트 문화기술대학원장과가상현실연구센터 소장,한국HCI학회 회장,국가과학기술연구회 이사장직을 역임하였다.원광연 교수는 세계 최초로 문화기술 (CT) 개념을 제안하였고,문화기술을 선도한 공로를 인정받아 2010년 국제디지털미디어아트학회의‘아웃스탠딩 리더십 어워드’를 수상했다.과학과 예술을 결합한 전시회 시리즈 ‘과학+예술 – 10년 후’와 전자음악,영상,로봇 등을 결합한 디지털 퍼포먼스 ‘신타지아(SYNTASIA)’ 등을 기획했다.

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Hyun KIM

Hyun KIM is Professor in Cultural Informatics at the Academy of Korean Studies. He currently serves as Director of the Center for Digital Humanities at the Academy of Korean Studies and President of Korean Association for Digital Humanities. He worked as Senior Researcher at Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST), serving as Research Director of Division of New Media Information System at System Engineering Research Institute (currently Electronics and Telecommunications Research Institutes) (1985-1992). He was Director of Database Academy of Korean Studies of Seoul System (1992-1999). He worked as Senior Researcher and Director of Division of Information System of Korea Institute of Science and Technology Information (1999-2004). Since 2004, KIM has been serving as Professor in Cultural Informatics of the Academy of Korean Studies. He has been also holding a position of Director of Center for Digital Humanities at the Academy of Korean Studies (since 2018) and of President of Korean Association for Digital Humanities (since 2015). His main publications include “Cultural Informatics (Bookkorea 2012)”, “Digital Humanities (Hankuk University of Foreign Studies Knowledge Press, 2016)”.

김현

김현 교수는 한국학중앙연구원 인문정보학 교수로, 현재 디지털인문학연구소 소장이자 한국디지털인문학협의회 회장이다. 1985년부터 1992년까지 한국과학기술원 선임연구원으로 시스템공학연구소(현 전자통신연구원) 뉴미디어정보시스템연구실장직을 수행, 1992년부터 1999년까지 서울시스템(주) 한국학데이터베이스연구소 소장직을 역임하였다. 이후 1999년부터 2004년까지 한국과학기술정보연구원 책임연구원 및 정보시스템부장으로 근무하였고, 2004년부터 현재까지 한국학중앙연구원 인문정보학 교수로 재직 중에 있으며, 2018년부터 디지털인문학연구소 소장, 2015년부터 한국디지털인문학협의회 회장직을 맡고 있다.. 주요 저서로는 2012년 『인문정보학의 모색』 (북코리아), 2016년 『디지털 인문학 입문』 (외국어대학교 지식출판원)이 있다.

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Woosung LEE

Woosung Lee is Director of the R&D Centre of PCN, an enterprise of digital convergence. Lee obtained his MSc and PhD in Computer Engineering at Sejong University, working on the visualisation of the correlation of different metadata with his speciality in Big Data platforms and Artificial Intelligence. He has been recently involved in the ‘Hanyang Time Machine’ Project, diversifying Metaverse contents that provide the experience of the past, based on the analysis of historical data to produce and utilise immersive contents.

이우성

이우성은 디지털 컨버전스 기업인 ㈜피씨엔 기업부설연구소의 연구소장으로 세종대학교 컴퓨터공학과 석박사과정을 수료하였으며, 빅데이터 플랫폼 및 AI를 전문적으로 연구를 수행하며 이종의 메타 데이터 간의 상관관계를 시각적으로 표현하는 업무를 수행하였다. 최근에는 한양도성 타임머신에 참여하여 실감콘텐츠 제작 및 활용부분에 과거 데이터를 분석하여 현실에서도 체험가능한 메타버스 관점에서의 다양한 시도를 하고 있다.

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Dongseok KANG

Dongseok KANG obtained a MA in Archaeology at Sungkyunkwan University in 2003. He acquired his Ph.D. in Archaeology∙Cultural Heritage, Informatics of Behaviour and Culture at Ritsumeikan University in 2017. He started his career as curator at Changwon National Research Institute of Cultural Heritage in 2004, taking charge of an investigation of the ruins of the Gaya Cultural Civilisation until 2006. He has implemented a project of establishing heritage geographic information and heritage GIS as curator and research officer at Cultural Heritage Administration (2007-2015). He is currently implementing a research project about constructing the GIS of ancient city ruins and the academic information on ancient history, at Research Division of Archaeology, National Research Institute of Cultural Heritage.
His research revolves around the Archaeological GIS-based study of the complexity and network centrality of the Dolmen society, the spatial structure of ancient city and the interpretation of landscape.

강동석

강동석 연구관은 성균관대학교에서 고고학 전공으로 2003년 석사학위를 받았으며, 일본 리츠메이칸대학(Ritsumeikan university)에서 행동문화정보학 고고학·문화유산 전공으로 2017년 박사학위를 취득하였다. 2004년에 국립창원문화재연구소 학예연구사로 근무를 시작하여 2006년까지 가야문화권 유적 조사연구를 담당하였으며, 문화재청에서 2007년부터 2015년까지 학예연구사, 학예연구관으로 문화재 공간정보와 문화재GIS 구축사업을 진행하였다. 현재 국립문화재연구소 고고연구실에서 고대 도시유적GIS와 고고학술정보 구축과 관련한 연구과제를 수행하고 있다. 연구분야는 Archaeological GIS 기반의 지석묘사회 복합화와 네트워크 중심성 연구, 고대도시 공간 구조와 경관 해석 등의 연구를 진행하고 있다.

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Siro KIM

Siro KIM has a BA in Computer Science at University of Maryland, USA. He currently serves as Vice President of WIPCO, leading the team in charge of diverse research and development on cultural heritage digital archives with cutting-edge 3D scanning technologies, cultural heritage GIS, digital twin and AR·VR content. He has been implementing industrial projects with Samsung Electronics and SK Hynix’s semiconductor factories. He has been also involved in projects about platform integration using digital twin models, targeting cities such as Daejeon, Incheon, etc.,

김시로

김시로 문화유산기록보존연구소(HDAC)부소장은 미국 매릴랜드 대학교에서 컴퓨터공학 학사로 졸업하였고, 현재 위프코(주) 부사장직으로 재직중이다. 최첨단 3차원 스캐닝기술을 활용한 문화유산 디지털 아카이브, 문화재 공간정보 (GIS), 디지털 트윈 및 AR·VR 콘텐츠에 관한 다양한 연구개발 사업을 수행하는 팀을 이끌고 있으며, 삼성전자, 하이닉스 반도체 공장등 산업과, 대전·인천광역시 등을 대상으로 디지털트윈 모델을 활용한 플랫폼연계 사업에도 참여하고 있다.

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Tim WILLIAMS

Background in urban archaeology, especially the Silk Roads (with a focus on Islamic & Central Asian urbanism); archaeological heritage management; and World Heritage. ICOMOS expert member on advisory missions and panels. Expert member of UNESCO serial trans-national Silk Roads nomination project and undertook the ICOMOS Silk Roads thematic study. Module coordinator MA Archaeology of the Silk Roads (2019 onwards); Degree Coordinator of MA in the Management of Archaeological Sites (2002-2019), including modules in Management of Archaeological Sites and Applied Heritage Management; Module coordinator MA Archaeological Heritage management in Asia (2015-2019); Joint degree coordinator of MA in Urban Archaeology (2010-14), including modules Themes in Urban Archaeology and Approaches to Complex Urban Sites.
Undertaken long running projects in Beirut, Lebanon & Merv, Turkmenistan. Fellow of the Society of Antiquaries of London and the Royal Asiatic Society. Member of Editorial Council for Bulletin of the International Institute for Central Asian, Academic Board of Institute of Field Research; Organiser UNESCO Expert meeting on the Maritime Silk Routes; Editorial Board (previously editor-in-chief) of the international peer-review journal Conservation & Management of Archaeological Sites; Trustee of the Association for Central Asian Civilizations & Silk Road Studies; Expert member of UNESCO South Asian Silk Roads project; UK ICOMOS representative on ICAHM (ICOMOS Committee on Archaeological Heritage Management); Member of academic advisory group for International DunhuangProject.

팀 윌리엄스

팀 윌리엄스 교수는 도시 고고학, 특히 실크로드 (이슬람 및 중앙아시아 도시생활 중심), 고고학 유산 관리, 세계유산 분야를 전문으로 하고 있다. ICOMOS 자문실사 전문위원이자 패널로, 실크로드의 유네스코 초국가유산 등재 프로젝트 전문위원으로 활동하고 있으며, ICOMOS 실크로드 주제연구를 수행하였다. 영국 런던대학교 실크로드 고고학 석사과정에서 강의하고 있으며(2019년 이래) 고고학 유적지 관리 및 유산 응용관리 과목을 포함한 고고학 유적지 관리 석사과정 학위담당 교수직을 수행하였다(2002-2019). 아시아 고고학 유산 관리 석사과정에서 강의하였으며(2015-2019), 도시 고고학 테마 및 복합도시유적지 접근법 과목을 포함한 도시고고학 석사과정 공동 학위담당 교수직을 역임하였다(2010-2014).
팀 윌리엄스 교수는 레바논 베이루트, 투르크메니스탄 메르브에서 장기 프로젝트를 진행하였으며, 런던유물학회 및 왕립아시아학회 전문위원, 국제중앙아시아연구소 회보 편집위원회 위원, 현장조사연구소 학술위원회 위원으로 활동하며 유네스코 해상실크로드 전문가회의를 주최하였다. 국제 피어리뷰(peer-review) 저널인 ‘고고학 유적지 보전 & 관리’ 편집위원(전 편집위원장)이자 중앙아시아문명 & 실크로드학협회 이사, 유네스코 남아시아 실크로드 프로젝트 전문위원, ICOMOS고고학유산관리위원회(ICAHM)의 영국 ICOMOS 국가위원회 대표, 국제둔황프로젝트 학술자문그룹 위원으로 활동하고 있다.